LUYỆN THI IELTS READING ACADEMIC MODULE
CHIẾN LƯỢC LÀM BÀI DẠNG “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PARAGRAPH HEADINGS/ MAIN POINTS” HIỆU QUẢ
Xem thêm:
Các chủ đề xuất hiện trong bài thi đọc hiểu IELTS
Các đòi hỏi về kiến thức và kỹ năng cần thiết cho môn đọc hiểu IELTS
Các chiến lược làm bài thi đọc hiểu IELTS hiệu quả
1/ Mô tả dạng bài thi dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PARAGRAPH HEADINGS/ MAIN POINTS”
– Dạng bài này thuộc “Nhóm câu hỏi tổng quan, cái nhìn khái quát (Overview/ mainpoint questions)”.
– Bài thi đọc hiểu IELTS học thuật dạng “Chọn câu trắc nghiệm về tiêu đề hoặc ý chính của cả đoạn văn” sẽ gồm một bài đoc chứa một số các đoạn văn và một số câu hỏi trắc nghiệm, mỗi câu sẽ chứa một đoạn văn cụ thể cần xác định ý chính và phần chọn lựa từ 03 hoặc 04 options. Người đọc được yêu cầu chọn lựa chọn thích hợp nhất mô tả cho ý chính của cả đoạn văn.
– Trong loại đề thi này, thứ tự các đoạn và thứ tự câu hỏi trắc nghiệm được xắp xếp theo thứ tự tương đồng nhau.
2/ Mục tiêu kiểm tra về kiến thức và kỹ năng
– Dạng bài này nhằm kiểm tra khả năng phát hiện ra ý chính của cả đoạn, tập hợp các thông tin chi tiết trong đoạn và tóm tắt/khái quát chúng để có được ý chính cho cả nhóm thông tin cùng với việc so sánh, đối chiếu các ý chính tìm được này với các lựa chọn cho sẵn đề có đáp án phù hợp nhất.
3/ Chiến lược làm bài thi IELTS Reading Học thuật dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PARAGRAPH HEADINGS/ MAIN POINTS” HIỆU QUẢ
– Đọc lướt qua các câu hỏi trắc nghiệm và các nội dung lựa chọn bên dưới có thể là đáp án => xác định các key words để nắm được nội dung sơ bộ về các đoạn văn trong bài đọc.
– Đọc lấy ý chính của cả đoạn văn:
+ Ý chính của mối đoạn văn thường là câu đầu tiên hoặc câu cuối cùng của đoạn văn đó. Vì trong tiếng Anh học thuật các đoạn cần được bắt đầu bằng một câu chủ đề, kết thúc bằng một câu kết luận (đối với đoạn văn diễn dịch) hoặc câu cuối cùng chính là câu rút kết lại toàn bộ nội dung chính của đoạn (đối với đoạn văn quy nạp)
+ Ý chính của đoạn văn cũng có thể đươch triển khai ở câu thứ 02 của đoạn.
+ Trong trường hợp đoạn văn không có câu chủ đề và kết luận, thí sinh cần đọc lướt tất cả thông tin chi tiết trong đoạn và tổng hợp chúng lại với nhau để có ý chính của cả đoạn.
– Tận dụng các thông tin đặc biệt như “Tựa bài, tiêu đề, tiêu đề phụ, tên riêng, ghi chú, các thuật ngữ được đặt trong ngoặc, các câu phát biểu, các con số, các từ và thông tin in đậm – in nghiêng – gạch dưới, các ví dụ minh họa, các biểu đồ, hình ảnh, sơ đồ” chính là các mấu chốt giúp hiểu nhanh nội dung chính bao trùm cả đoạn.
– So sánh và đối chiếu ý chính của cả đoạn văn với từng lựa chọn trong các câu trắc nghiệm để chọn đáp án thích hợp nhất.
– Viết ngay câu trả lời vào quyển đề thi.
4/ Các lưu ý đặc biệt cho dạng bài thi IELTS Academic Reading “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PARAGRAPH HEADINGS/ MAIN POINTS”
– Dù đây là dạng bài thi đọc hiểu IELTS chỉ có độ khó trung bình nhưng các sai sót có thể xảy ra làm cho thí sinh chọn sai hoặc tiêu tốn quá nhiều thời gian như:
- Chọn lựa chọn có từ giống hệt như từ vựng trong đoạn văn: thí sinh cần biết rằng các câu hỏi và nội dung đáp án trong bài đọc có mối quan hệ paraphrasing hơn là việc lặp lại cùng một từ vựng cụ thể, đặc biệt trong loại đề thi hỏi ý chính/ ý tổng quát này. Do đó việc chọn 01 đáp án có từ giống hệt từ trong đoạn văn đang đọc sẽ có tỷ lệ sai rất cao.
- Không nhận ra ý chính bao quát mà chọn đáp án có nội dung là một ý chi tiết trong đoạn.
- Mất quá nhiều thời gian đọc kỹ từng từ và thông tin chi tiết trong đoạn thay vì chỉ đọc lướt lấy ý chính.
5/ Luyện tập dạng bài đọc hiểu IELTS academic “Multiple-choice questions of paragraph headings/ main points” và Đáp án.
SIMULATION QUESTION:
Beyond the blue horizon
Ancient voyagers who settled the far-flung islands of the
Pacific Ocean
1/ An important archaeological discovery on the island of Efate in the Pacific archipelago of Vanuatu has revealed traces of an ancient seafaring people, the distant ancestors of today’s Polynesians. The site came to light only by chance. An agricultural worker, digging in the grounds of a derelict plantation, scraped open a grave — the first of dozens in a burial ground some 3,000 years old. It is the oldest cemetery ever found in the Pacific islands, and it harbors the remains of an ancient people archaeologists call the Lapita.
2/ They were daring blue-water adventurers who used basic canoes to rove across the ocean. But they were not just explorers. They were also pioneers who carried with them everything they would need to build new lives – their livestock, taro seedlings and stone tools. Within the span of several centuries, the Lapita stretched the boundaries of their world from the jungle-clad volcanoes of Papua New Guinea to the loneliest coral outliers ofTonga.
3/ The Lapita left precious few clues about themselves, but Efate expands the volume of data available to researchers dramatically. The remains of 62 individuals have been uncovered so for, and archaeologists were also thrilled to find six complete Lapita pots. Other items included a Lapita burial urn with modeled birds arranged on the rim as though peering down at the human remains sealed inside. ‘It’s an important discovery,’ says Matthew Spriggs, professor of archaeology at the Australian National University and head ofthe international team digging up the site, ‘for it conclusively identifies the remains as Lapita.’
4/ DNA teased from these human remains may help answer one of the most puzzling questions in Pacific anthropology: did all Pacific islanders spring from one source or many? Was there only one outward migration from a single point in Asia, or several from different points? ‘This represents the best opportunity we’ve had yet,’ says Spriggs, ‘to find out who the Lapita actually were, where they came from, and who their closest descendants are today.’
5/ There is one stubborn question for which archaeology has yet to provide any answers: how did the Lapita accomplish the ancient equivalent of a moon landing, many times over? No-one has found one of their canoes or any rigging, which could reveal how the canoes were sailed. Nor do the oral histories and traditions of later Polynesians offer any insights, for they turn into myths long before they reach as far back in time as the Lapita.
6/ “All we can say for certain is that the Lapita had canoes that were capable of ocean voyages, and they had the ability to sail them,” says Geoff Irwin, a professor of archaeology at the University of Auckland. Those sailing skills, he says, were developed and passed down over thousands of years by earlier mariners who worked their way through the archipelagoes of the western Pacific, making short crossings to nearby islands. The real adventure didn’t begin, however, until their Lapita descendants sailed out of sight of land, with empty horizons on every side. This must have been as difficult for them as landing on the moon is for us today. Certainly it distinguished them from their ancestors, but what gave them the courage to launch out on such risky voyages?
7/ The Lapita’s thrust into the Pacific was eastward, against the prevailing trade winds, Irwin notes. Those nagging headwinds, he argues, may have been the key to their success. ‘They could sail out for days into the unknown and assess the area, secure in the knowledge that if they didn’t find anything, they could turn about and catch a swift ride back on the trade winds. This is what would have made the whole thing work.’ Once out there, skilled seafarers would have detected abundant leads to follow to land: seabirds, coconuts and twigs carried out to sea by the tides, and the afternoon pile-up of clouds on the horizon which often indicates an island in the distance.
8/ For returning explorers, successful or not, the geography of their own archipelagoes would have provided a safety net. Without this to go by, overshooting their home ports, getting lost and sailing off into eternity would have been all too easy. Vanuatu, for example, stretches more than 500 miles in a northwest-southeast trend, its scores of intervisible islands forming a backstop for mariners riding the trade winds home.
9/ All this presupposes one essential detail, says Atholl Anderson, professor of prehistory at the Australian National University: the Lapita had mastered the advanced an of sailing against the wind. ‘And there’s no proof they could do any such thing,’ Anderson says. ‘There has been this assumption they did, and people have built canoes to re-create those early voyages based on that assumption. But nobody has any idea what their canoes looked like or how they were rigged.’
10/ Rather than give all the credit to human skill, Anderson invokes the winds of chance. El Niño, the same climate disruption that affects the Pacific today, may have helped scatter the Lapita, Anderson suggests. He points out that climate data obtained from slow-growing corals around the Pacific indicate a series of unusually frequent El Niños around the time of the Lapita expansion. By reversing the regular east-to-west flow of the trade winds for weeks at a time, these ‘super El Niños’ might have taken the Lapita on long unplanned voyages.
11/ However they did it, the Lapita spread themselves a third of the way across the Pacific, then called it quits for reasons known only to them. Ahead lay the vast emptiness of the central Pacific and perhaps they were too thinly stretched to venture farther. They probably never numbered more than a few thousand in total, and in their rapid migration eastward they encountered hundreds of islands — more than 300 in Fiji alone.
Questions 1-3
1 According to the sixth paragraph, what was extraordinary about the Lapita?
A They sailed beyond the point where land was visible.
B Their cultural heritage discouraged the expression of fear.
C They were able to build canoes that withstood ocean voyages.
D Their navigational skills were passed on from one generation to the next.
2 What does ‘This’ refer to in the seventh paragraph?
A the Lapita’s seafaring talent
B the Lapita’s ability to detect signs of land
C the Lapita’s extensive knowledge of the region
D the Lapita’s belief they would be able to return home
3 According to the eighth paragraph, how was the geography of the region significant?
A It played an important role in Lapita culture.
B It meant there were relatively few storms at sea.
C It provided a navigational aid for the Lapita.
D It made a large number of islands habitable.
ANSWER KEY
Q. | ANSWER | EXPLANATION |
1 | A | – Đoạn 6, câu 03: The real adventure didn’t begin, however, until their Lapita descendants sailed out of sight of land, with empty horizons on every side. |
2 | D | – Đoạn 7, câu 03: ‘They could sail out for days into the unknown and assess the area, secure in the knowledge that if they didn’t find anything, they could turn about and catch a swift ride back on the trade winds.” |
3 | C | – Đoạn 8, câu đầu: “For returning explorers, successful or not, the geography of their own archipelagoes would have provided a safety net.” |
Chúc các em có kết quả thi như ý!
IELTS Đa Minh