LUYỆN THI IELTS READING ACADEMIC MODULE
CHIẾN LƯỢC LÀM BÀI DẠNG “CLASSIFICATION QUESTIONS” HIỆU QUẢ
Xem thêm:
Chiến lược làm bài dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF WRITER’S VIEWPOINT” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “SHORT-ANSWER QUESTIONS” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “MATCHING SENTENCE ENDINGS” hiệu quả
1/ Mô tả dạng bài thi dạng “CLASSIFICATION QUESTIONS”
– Dạng bài này thuộc “Nhóm câu hỏi chi tiết (Detail/specific information)”.
– Bài thi đọc hiểu IELTS dạng “Phân loại câu trả lời” là loại câu hỏi có mức độ khó trung bình vì các nội dung cần trả lời chỉ xoay quanh mối liên hệ giữa các key words và các từ phân loại.
– Loại đề thi này sẽ gồm 02 phần: phần nội dung phân loại thường có 02 hoặc 03 loại được xác định bằng các chữ cái in hoa đại diện cho từng loại hoặc các ký tự vắn tắt đặc trưng cho các loại và một list các phần thông tin chính của câu hỏi là các từ, cụm từ, hoặc câu chứa nội dung yêu cầu người nghe xếp loại vào 01 trong số các loại được nêu ở trên. Người đọc được yêu cầu đọc lần lượt các nội dung trong list và điền vào tờ trả lời mẫu tự đại diện cho loại phù hợp.
– Trong loại đề thi này, thứ tự câu hỏi và thứ tự các câu trả lời xuất hiện trong bài đọc có thể sẽ KHÔNG được xắp xếp theo thứ tự tương đồng nhau.
2/ Mục tiêu kiểm tra về kiến thức và kỹ năng
– Dạng bài này nhằm kiểm tra khả năng hiểu rõ các loại thông tin cần phân loại và xác nhận được mối tương quan giữa các key words trong mỗi câu hỏi với nội dung chi tiết về loại của các thông tin này trong bài đọc để xếp loại cho phù hợp.
– Người đọc cần có kỹ năng nhớ được các loại khác nhau trong phần phân loại và xác định đúng các key words trong câu hỏi và các từ chính tương ứng xếp loại thông tin trả lời trong khi đọc bài nhằm giúp việc đọc lướt tìm thông tin dễ dàng hơn và tập trung hơn.
– Đề thi thường tập trung vào các thông tin và dữ liệu chi tiết (facts and details) trong bài đọc.
3/ Chiến lược làm bài thi IELTS Reading Học thuật dạng “CLASSIFICATION QUESTIONS” HIỆU QUẢ
– Đọc kỹ phần hướng dẫn trả lời và câu trả lời mẫu để có được đáp án đúng về cả nội dung và hình thức.
– Đọc phần phân loại và ghi nhớ các mẫu tự tương ứng với các loại cần phân chia.
– Dựa vào các key words trong list câu hỏi để đối chiếu với thông tin mang tính phân loại trong bài đọc, chú ý các yếu tố xác định và phủ định thông tin trong bài đọc.
– Chú ý các cụm từ đồng nghĩa với key words hoặc các cụm paraphrase của chúng.
– Nên làm mỗi lần ít nhất 02 câu hỏi vì thông tin phân loại có thể bao gồm cả 02 câu hỏi trong một lần phân loại, tránh bị lạc mất thông tin trong bài đọc.
– Viết ngay đáp án vào quyển đề thi và chuyển sang câu kế tiếp.
4/ Các lưu ý đặc biệt cho dạng bài thi IELTS Academic Reading “CLASSIFICATION QUESTIONS”
– Đây là các lỗi dẫn đến kết quả kém trong bài thi đọc hiểu IELTS học thuật dạng Classification Questions:
- Không xác định đúng các thông tin chính trong phần phân loại và key words trong list câu hỏi dẫn đến không tìm được đáp án trong bài đọc.
- Cố gắng chọn các đáp án có chứa từ giống hệt như từ trong câu hỏi thay vì đánh giá tính logic của key words và loại được xếp.
- Tiếp tục đắn đo cho câu vừa làm thay vì ra quyết định nhanh chóng và chuyển sang câu mới.
- Không bám vào các key words và thông tin chính cần đối chiếu mà dựa vào đọc – dịch nghĩa của tất cả các từ và thông tin.
- Dù không xác định được rõ câu trả lời vẫn phải viết xuống một đáp án, không được để trống bất cứ câu trả lời nào. Việc chừa trống câu trả lời đồng nghĩa với cơ hội đúng 0%.
5/ Luyện tập dạng bài đọc hiểu IELTS academic “Classification questions” và đáp án.
SIMULATION QUESTION:
THE LITTLE ICE AGE
A This book will provide a detailed examination of the Little Ice Age and other climatic shifts, but, before I embark on that, let me provide a historical context. We tend to think of climate – as opposed to weather – as something unchanging, yet humanity has been at the mercy of climate change for its entire existence, with at least eight glacial episodes in the past 730,000 years. Our ancestors adapted to the universal but irregular global warming since the end of the last great Ice Age, around 10,000 years ago, with dazzling opportunism. They developed strategies for surviving harsh drought cycles, decades of heavy rainfall or unaccustomed cold; adopted agriculture and stock-raising, which revolutionised human life; and founded the world’s first pre-industrial civilisations in Egypt, Mesopotamia and the Americas.
But the price of sudden climate change, in famine, disease and suffering, was often high.
B The Little Ice Age lasted from roughly 1300 until the middle of the nineteenth century. Only two centuries ago, Europe experienced a cycle of bitterly cold winters; mountain glaciers in the Swiss Alps were the lowest in recorded memory, and pack ice surrounded Iceland for much of the year. The climatic events of the Little Ice Age did more than help shape the modern world. They are the deeply important context for the current unprecedented global warming. The Little Ice Age was far from a deep freeze, however; rather an irregular seesaw of rapid climatic shifts, few lasting more than a quarter-century, driven by complex and still little understood interactions between the atmosphere and the ocean. The seesaw brought cycles of intensely cold winters and easterly winds, then switched abruptly to.years of heavy spring and early summer rains, mild winters, and frequent Atlantic storms, or to periods of droughts, light northeasterly winds, and summer heat waves.
C Reconstructing the climate changes of the past is extremely difficult, because systematic weather observations began only a few centuries ago, in Europe and North America. Records from India and tropical Africa are even more recent.
For the time before records began, we have only ‘proxy records’ reconstructed largely from tree rings and ice cores, supplemented by a few incomplete written accounts. We now have hundreds of tree-ring records from throughout the northern hemisphere, and many from south of the equator, too, amplified with a growing body of temperature data from ice cores drilled in Antarctica, Greenland, the Peruvian Andes, and other locations. We are close to a knowledge of annual summer and winter temperature variations over much of the northern hemisphere going back 600 years.
D This book is a narrative history of climatic shifts during the past ten centuries, and some of the ways in which people in Europe adapted to them. Part One describes the Medieval Warm Period, roughly 900 to 1200. During these three centuries, norse voyagers from Northern Europe explored northern seas, settled Greenland, and visited North America. It was not a time of uniform warmth, for then, as always since the Great Ice Age, there were constant shifts in rainfall and temperature. Mean European temperatures were about the same as today, perhaps slightly cooler.
E It is known that the Little Ice Age cooling began in Greenland and the Arctic in about 1200. As the Arctic ice pack spread southward, Norse voyages to the west were rerouted into the open Atlantic, then ended altogether. Storminess increased in the North Atlantic and North Sea. Colder, much wetter weather descended on Europe between 1315 and 1319, when thousands perished in a continent-wide famine. By 1400, the weather had become decidedly more unpredictable and stormier, with sudden shifts and lower temperatures that culminated in the cold decades of the late sixteenth century. Fish were a vital commodity in growing towns and cities, where food supplies were a constant concern. Dried cod and herring were already the staples of the European fish trade, but changes in water temperatures forced fishing fleets to work further offshore. The Basques, Dutch, and English developed the first offshore fishing boats adapted to a colder and stormier Atlantic. A gradual agricultural revolution in northern Europe stemmed from concerns over food supplies at a time of rising populations. The revolution involved intensive commercial farming and the growing of animal fodder on land not previously used for crops. The increased productivity from farmland made some countries self-sufficient in grain and livestock and offered effective protection against famine.
F Global temperatures began to rise slowly after 1850, with the beginning of the Modern Warm Period. There was a vast migration from Europe by land-hungry farmers and others, to which the famine caused by the Irish potato blight contributed, to North America, Australia, New Zealand, and southern Africa.Millions of hectares of forest and woodland fell before the newcomers’ axes between 1850 and 1890, as intensive European farming methods expanded across the world. The unprecedented land clearance released vast quantities of carbon dioxide into the atmosphere, triggering for the first time humanly caused global warming. Temperatures climbed more rapidly in the twentieth century as the use of fossil fuels proliferated and greenhouse gas levels continued to soar. The rise has been even steeper since the early 1980s. The Little Ice Age has given way to a new climatic regime, marked by prolonged and steady warming. At the same time, extreme weather events like Category 5 hurricanes are becoming more frequent.
Questions 1-4
Classify the following events as occurring during the
A Medieval Warm Period
B Little Ice Age
C Modern Warm Period
Write the correct letter, A, B or C, in boxes 1-4 on your answer sheet.
1 Many Europeans started farming abroad.
2 The cutting down of trees began to affect the climate.
3 Europeans discovered other lands.
4 Changes took place in fishing patterns.
ANSWER KEY
Q. | ANSWER | EXPLANATION |
1 | C | – Đoạn F, câu đầu tiên và câu thứ 02:
+ “…with the beginning of the Modern Warm Period.” + “There was a vast migration from Europe by land-hungry farmers and others…”. |
2 | C | – Đoạn F, câu thứ 03 và câu thứ 04:
+ “Millions of hectares of forest and woodland fell before the newcomers’ axes between 1850 and 1890…” + “The unprecedented land clearance released vast quantities of carbon dioxide into the atmostphere, triggering for the first time humanly caused global warming.” |
3 | A | – Đoạn D, câu thứ 02: “Part One describes the Medieval Warm Period, roughly 900 to 1200. During these three centuries, Norse voyagers from Northern Europe explored northern seas, settle Greenland, and visited North America.” |
4 | B | – Đoạn E, câu thứ 05: “Dried cod and herring were already the staples of the European fish trade, but changes in water temperatures forced fishing fleets to work further offshore”. |
Chúc các em có kết quả thi như ý!
IELTS Đa Minh