LUYỆN THI IELTS READING ACADEMIC MODULE
CHIẾN LƯỢC LÀM BÀI DẠNG “GAP-FILLING –SENTENCE COMPLETION” HIỆU QUẢ
Xem thêm:
Chiến lược làm bài dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “PICKING FROM A LIST” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “TRUE/ FALSE/ NOT GIVEN” hiệu quả
1/ Mô tả dạng bài thi dạng “GAP-FILLING –SENTENCE COMPLETION”
– Dạng bài này thuộc “Nhóm câu hỏi chi tiết (Detail/specific information)”.
– Bài thi đọc hiểu IELTS học thuật dạng “Điền vào chố trống để hoàn thành câu” sẽ gồm một số câu hỏi chứa các thông tin chi tiết trong bài đọc và một hoặc hai chỗ trống trong mỗi câu.
– Đây là loại câu hỏi dễ vì các thông tin cần điền đều có các key words rõ ràng trước và sau chỗ trống cùng với các ý chính trong câu có sẵn khiến cho các đáp án khá dễ tìm.
– Trong loại đề thi này, thứ tự câu hỏi được nêu và thứ tự các nội dung trả lời trong bài đọc sẽ được xắp xếp theo thứ tự tương đồng nhau.
2/ Mục tiêu kiểm tra về kiến thức và kỹ năng
– Dạng bài này nhằm kiểm tra khả năng hiểu rõ nội dung chính trong câu và xác nhận được các nội dung chi tiết cần điền có liên quan đến các nội dung chính này và hiểu được các thông tin chi tiết trong bài đọc tương ứng để điền đáp án phù hợp. Đề thi thường tập trung vào các thông tin và dữ liệu chi tiết (facts and details) trong bài đọc.
– Thí sinh cần có kỹ năng xác định đúng các key words trong câu và các từ chính trước và sau chỗ trống cần điền, tìm nhanh được các key words này trong bài đọc và các từ có liên quan với các key words này giúp xác định đúng thông itn điền vào chỗ trống. Để viết được đáp án đúng, người đọc cần có kỹ năng nhận dạng đúng chức năng ngữ pháp và từ loại của nội dung cần tìm và chú ý số từ phù hợp với yêu cầu tối đa của đề bài.
3/ Chiến lược làm bài thi IELTS Reading Học thuật dạng “GAP-FILLING –SENTENCE COMPLETION” HIỆU QUẢ
– Đọc kỹ phần hướng dẫn trả lời, các yêu cầu về số từ tối đa như “NO MORE THAN THREE WORDS”, và câu trả lời mẫu để có được đáp án đúng về cả nội dung và hình thức.
– Đọc kỹ tiêu đề nếu có cho cả nhóm câu hỏi trong đề bài để nắm ý chính của nhóm câu hỏi cần điền cũng như xác định vùng đọc hiểu trong cả bài đọc.
– Xác định các key words trước và sau chỗ trống cần điền, các key words còn lại trong câu giúp định hướng thông tin và xác định từ loại và dự đoán trước nội dung sẽ điền chỗ trống.
– Dự đoán trước các từ loại, chức năng ngữ pháp và ý tưởng về thông tin càn thiết cho chỗ trống.
– Scan bài đọc tìm vị trí các key words trong câu và bám sát các key words chi tiết trước và sau chỗ trống cần điền để phát hiện ra từ cần thiết chứa thông tin chi tiết thảo mãn đáp án.
– Kiểm tra các thông tin đặc biệt là tên riêng, tên địa danh, ngày tháng, số đếm, số thứ tự, mã số để viết hoa hoặc viết cho phù hợp và kiểm tra ngữ pháp của đáp án điền vào có hòa hợp với các từ xung quanh và các thành phần chủ ngữ vị ngữ trong câu không.
– Viết đáp án vào chỗ trống trong quyển đề thi ngay khi phát hiện ra.
4/ Các lưu ý đặc biệt cho dạng bài thi IELTS Academic Reading “GAP-FILLING –SENTENCE COMPLETION”
– Dù đây là dạng bài thi đọc hiểu IELTS dễ nhưng các sai sót do thiếu cẩn trọng vẫn xảy ra làm cho thí sinh mất điểm như:
- Điền thừa số từ được yêu cầu.
- Đáp án là danh từ đếm được phải ở số nhiều nhưng thí sinh lại viết ở số ít.
- Đáp án sai dạng từ như thay vì điền danh động từ V.ing thì thí sinh lại điền Verb.
- Điền một đáp án chẳng liên quan gì đến nội dung chi tiết cần điền do xác định sai thông tin yêu cầu của chỗ trống.
5/ Luyện tập dạng bài đọc hiểu IELTS academic “Gap-filling –sentence completion” và Đáp án.
SIMULATION QUESTION:
Striking Back at Lightning With Lasers
1/ Seldom is the weather more dramatic than when thunderstorms strike. Their electrical fury inflicts death or serious injury on around 500 people each year in the United States alone. As the clouds roll in, a leisurely round of golf can become a terrifying dice with death – out in the open, a lone golfer may be a lightning bolt’s most inviting target. And there is damage to property too. Lightning damage costs American power companies more than $100 million a year.
2/ But researchers in the United States and Japan are planning to hit back. Already in laboratory trials they have tested strategies for neutralising the power of thunderstorms, and this winter they will brave real storms, equipped with an armoury of lasers that they will be pointing towards the heavens to discharge thunderclouds before lightning can strike.
3/ The idea of forcing storm clouds to discharge their lightning on command is not new. In the early 1960s, researchers tried firing rockets trailing wires into thunderclouds to set up an easy discharge path for the huge electric charges that these clouds generate. The technique survives to this day at a test site in Florida run by the University of Florida, with support from the Electrical Power Research Institute (EPRI), based in California. EPRI, which is funded by power companies, is looking at ways to protect the United States’ power grid from lightning strikes. ‘We can cause the lightning to strike where we want it to using rockets,’ says Ralph Bernstein, manager of lightning projects at EPRI. The rocket site is providing precise measurements of lightning voltages and allowing engineers to check how electrical equipment bears up.
Bad behaviour
4/ But while rockets are fine for research, they cannot provide the protection from lightning strikes that everyone is looking for. The rockets cost around $1,200 each, can only be fired at a limited frequency and their failure rate is about 40 per cent. And even when they do trigger lightning, things still do not always go according to plan. ‘Lightning is not perfectly well behaved,’ says Bernstein. ‘Occasionally, it will take a branch and go someplace it wasn’t supposed to go.’
5/ And anyway, who would want to fire streams of rockets in a populated area? ‘What goes up must come down,’ points out Jean-Claude Diels of the University of New Mexico. Diels is leading a project, which is backed by EPRI, to try to use lasers to discharge lightning safely- and safety is a basic requirement since no one wants to put themselves or their expensive equipment at risk. With around $500,000 invested so far, a promising system is just emerging from the laboratory.
6/ The idea began some 20 years ago, when high-powered lasers were revealing their ability to extract electrons out of atoms and create ions. If a laser could generate a line of ionisation in the air all the way up to a storm cloud, this conducting path could be used to guide lightning to Earth, before the electric field becomes strong enough to break down the air in an uncontrollable surge. To stop the laser itself being struck, it would not be pointed straight at the clouds. Instead it would be directed at a mirror, and from there into the sky. The mirror would be protected by placing lightning conductors close by. Ideally, the cloud-zapper (gun) would be cheap enough to be installed around all key power installations, and portable enough to be taken to international sporting events to beam up at brewing storm clouds.
A stumbling block
7/ However, there is still a big stumbling block. The laser is no nifty portable: it’s a monster that takes up a whole room. Diels is trying to cut down the size and says that a laser around the size of a small table is in the offing. He plans to test this more manageable system on live thunderclouds next summer.
8/ Bernstein says that Diels’s system is attracting lots of interest from the power companies.
But they have not yet come up with the $5 million that EPRI says will be needed to develop a commercial system, by making the lasers yet smaller and cheaper. T cannot say I have money yet, but I’m working on it,’ says Bernstein. He reckons that the forthcoming field tests will be the turning point – and he’s hoping for good news. Bernstein predicts ‘an avalanche of interest and support’ if all goes well. He expects to see cloud-zappers eventually costing $50,000 to $100,000 each.
9/ Other scientists could also benefit. With a lightning ‘switch’ at their fingertips, materials scientists could find out what happens when mighty currents meet matter. Diels also hopes to see the birth of ‘interactive meteorology’ – not just forecasting the weather but controlling it. ‘If we could discharge clouds, we might affect the weather,’ he says.
10/ And perhaps, says Diels, we’ll be able to confront some other meteorological menaces. ‘We think we could prevent hail by inducing lightning,’ he says. Thunder, the shock wave that comes from a lightning flash, is thought to be the trigger for the torrential rain that is typical of storms. A laser thunder factory could shake the moisture out of clouds, perhaps preventing the formation of the giant hailstones that threaten crops. With luck, as the storm clouds gather this winter, laser-toting researchers could, for the first time, strike back.
Questions 1-3
Complete the sentences below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 1-3 on your answer sheet.
1 EPRI receives financial support from……………………..
2 The advantage of the technique being developed by Diels is that it can be used…………….
3 The main difficulty associated with using the laser equipment is related to its ……………..
ANSWER KEY
Q. | ANSWER | EXPLANATION |
1 | power companies
|
– Đoạn 3, câu 04: “EPRI, which is funded by power companies”. |
2 | safely | – Đoạn 5, câu 03: “Diels is leading a project, which is backed by EPRI, to try to use lasers to discharge lighting safely – and safety is a basic requirement since no one wants to put themselved or their expensive equipment at risk.” |
3 | size | – Đoạn 7, câu 03: “Diels is trying to cut down the size.” |
Chúc các em có kết quả thi như ý!