LUYỆN THI IELTS READING ACADEMIC MODULE
CHIẾN LƯỢC LÀM BÀI DẠNG “SHORT-ANSWER QUESTIONS” HIỆU QUẢ
Xem thêm:
Chiến lược làm bài dạng “CLASSIFICATION QUESTIONS” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “PARAGRAPH SELECTION CONTAINING SPECIFIC INFORMATION” hiệu quả
Chiến lược làm bài dạng “SUMMARY COMPLETION” hiệu quả
1/ Mô tả dạng bài thi dạng “SHORT-ANSWER QUESTIONS”
– Dạng bài này thuộc “Nhóm câu hỏi chi tiết (Detail/specific information)”.
– Bài thi đọc hiểu IELTS học thuật dạng “Câu trả lời ngắn” sẽ gồm một vài câu hỏi (03 đến 05 câu) chứa nội dung yêu cầu người nghe trả lời ngắn gọn trong giới hạn từ 02 đến 03 từ.
– Đây là loại câu hỏi khá khó vì đôi khi câu hỏi có nhiều từ vựng và key words cần xác nhận để đối chiếu với nội dung bài đọc đồng thời việc trả lời cần phù hợp về từ loại, chức năng ngữ pháp của thông tin được hỏi và đôi khi cần paraphrase từ hoặc nhóm từ đáp án lại.
– Trong loại đề thi này, thứ tự câu hỏi được nêu và thứ tự các nội dung trả lời trong bài đọc sẽ được xắp xếp theo thứ tự tương đồng nhau.
2/ Mục tiêu kiểm tra về kiến thức và kỹ năng
– Dạng bài này nhằm kiểm tra khả năng hiểu rõ nội dung chính trong câu hỏi và xác nhận được các nội dung chi tiết trong bài đọc hiểu tương ứng để trả lời phù hợp với câu hỏi.
– Thí sinh cần có kỹ năng xác định đúng các key words trong câu hỏi, tìm được chúng trong bài đọc và các từ có liên quan với các key words này giúp xác định thông tin trả lời trong bài đọc. Để viết được đáp án đúng, người đọc cần có kỹ năng nhận dạng đúng chức năng ngữ pháp và từ loại của nội dung cần tìm và paraphrase lại các từ này cho phù hợp với yêu cầu về số từ tối đa của đề bài.
– Đề thi thường tập trung vào các thông tin và dữ liệu chi tiết (facts and details) trong bài đọc.
3/ Chiến lược làm bài thi IELTS Reading Học thuật dạng “SHORT-ANSWER QUESTIONS” HIỆU QUẢ
– Đọc kỹ phần hướng dẫn trả lời, các yêu cầu về số từ tối đa như “NO MORE THAN THREE WORDS” để có được đáp án đúng về cả nội dung và hình thức.
– Đọc kỹ câu hỏi và xác định các key words cần tìm trong bài đọc: quan trọng nhất là các vấn từ (who,what, when, where, why, how, which), các key words còn lại giúp định hướng thông tin.
– Dự đoán trước ý tưởng trả lời phù hợp cùng với từ loại và chức năng ngữ pháp mà từ trả lời có thể xuất hiện trong bài đọc.
– Đọc lướt (scan) bài đọc xác định vị trí các key words và đánh giá các từ liên quan trong bài đọc và quyết định câu trả lời.
– Kiểm tra các yếu tố từ loại, ngữ pháp, và số từ giới hạn của đáp án cho phù hợp
– Viết ngay câu trả lời vào quyển đề thi.
4/ Các lưu ý đặc biệt cho dạng bài thi IELTS Academic Reading “SHORT-ANSWER QUESTIONS”
– Các sai sót do thiếu cẩn trọng và sai quy trình làm bài vẫn xảy ra làm cho thí sinh mất điểm như:
- Điền thừa số từ được yêu cầu.
- Đáp án là danh từ đếm được phải ở số nhiều nhưng thí sinh lại viết ở số ít.
- Đáp án sai dạng từ như thay vì điền danh động từ V.ing thì thí sinh lại điền Verb.
- Đọc và dịch tất cả thông tin thay vì chỉ đọc lướt tìm key words và các từ có liên quan.
- Điền một đáp án chẳng liên quan gì đến nội dung chi tiết cần điền do xác định sai thông tin và yêu cầu của câu hỏi.
5/ Luyện tập dạng bài đọc hiểu IELTS academic “Short-answer questions” và đáp án.
SIMULATION QUESTION:
William Henry Perkin
The man who invented synthetic dyes
1/ William Henry Perkin was born on March 12,1838, in London, England.
2/ As a boy, Perkin’s curiosity prompted early interests in the arts, sciences, photography, and engineering. But it was a chance stumbling upon a run-down, yet functional, laboratory in his late grandfather’s home that solidified the young man’s enthusiasm for chemistry.
3/ As a student at the City of London School, Perkin became immersed in the study of chemistry. His talent and devotion to the subject were perceived by his teacher, Thomas Hall, who encouraged him to attend a series of lectures given by the eminent scientist Michael Faraday at the Royal Institution. Those speeches fired the young chemist’s enthusiasm further, and he later went on to attend the Royal College of Chemistry, which he succeeded in entering in 1853, at the age of 15.
4/ At the time of Perkin’s enrolment, the Royal College of Chemistry was headed by the noted German chemist August Wilhelm Hofmann. Perkin’s scientific gifts soon caught Hofmann’s attention and, within two years, he became Hofmann’s youngest assistant. Not long after that, Perkin made the scientific breakthrough that would bring him both fame and fortune.
5/ At the time, quinine was the only viable medical treatment for malaria. The drug is derived from the bark of the cinchona tree, native to South America, and by 1856 demand for the drug was surpassing the available supply. Thus, when Hofmann made some passing comments about the desirability of a synthetic substitute for quinine, it was unsurprising that his star pupil was moved to take up the challenge.
6/ During his vacation in 1856, Perkin spent his time in the laboratory on the top floor of his family’s house. He was attempting to manufacture quinine from aniline, an inexpensive and readily available coal tar waste product. Despite his best efforts, however, he did not end up with quinine. Instead, he produced a mysterious dark sludge. Luckily, Perkin’s scientific training and nature prompted him to investigate the substance further. Incorporating potassium dichromate and alcohol into the aniline at various stages of the experimental process, he finally produced a deep purple solution. And, proving the truth of the famous scientist Louis Pasteur’s words ‘chance favours only the prepared mind’, Perkin saw the potential of his unexpected find.
7/ Historically, textile dyes were made from such natural sources as plants and animal excretions. Some of these, such as the glandular mucus of snails, were difficult to obtain and outrageously expensive. Indeed, the purple colour extracted from a snail was once so costly that in society at the time only the rich could afford it. Further, natural dyes tended to be muddy in hue and fade quickly. It was against this backdrop that Perkin’s discovery was made.
8/ Perkin quickly grasped that his purple solution could be used to colour fabric, thus making it the world’s first synthetic dye. Realising the importance of this breakthrough, he lost no time in patenting it. But perhaps the most fascinating of all Perkin’s reactions to his find was his nearly instant recognition that the new dye had commercial possibilities.
9/ Perkin originally named his dye Tyrian Purple, but it later became commonly known as mauve (from the French for the plant used to make the colour violet). He asked advice of Scottish dye works owner Robert Pullar, who assured him that manufacturing the dye would be well worth it if the colour remained fast (i.e. would not fade) and the cost was relatively low. So, over the fierce objections of his mentor Hofmann, he left college to give birth to the modern chemical industry.
10/ With the help of his father and brother, Perkin set up a factory not far from London. Utilising the cheap and plentiful coal tar that was an almost unlimited byproduct of London’s gas street lighting, the dye works began producing the world’s first synthetically dyed material in 1857. The company received a commercial boost from the Empress Eugenie of France, when she decided the new colour flattered her. Very soon, mauve was the necessary shade for all the fashionable ladies in that country.
11/ Not to be outdone, England’s Queen Victoria also appeared in public wearing a mauve gown, thus making it all the rage in England as well. The dye was bold and fast, and the public clamoured for more. Perkin went back to the drawing board.
12/ Although Perkin’s fame was achieved and fortune assured by his first discovery, the chemist continued his research. Among other dyes he developed and introduced were aniline red (1859) and aniline black (1863) and, in the late 1860s, Perkin’s green. It is important to note that Perkin’s synthetic dye discoveries had outcomes far beyond the merely decorative. The dyes also became vital to medical research in many ways. For instance, they were used to stain previously invisible microbes and bacteria, allowing researchers to identify such bacilli as tuberculosis, cholera, and anthrax. Artificial dyes continue to play a crucial role today. And, in what would have been particularly pleasing to Perkin, their current use is in the search for a vaccine against malaria.
Answer the questions below:
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 1-4 on your answer sheet.
1 Before Perkin’s discovery, with what group in society was the colour purple associated?
2 What potential did Perkin immediately understand that his new dye had?
3 What was the name finally used to refer to the first colour Perkin invented?
4 What was the name of the person Perkin consulted before setting up his own dye works?
ANSWER KEY
Q. | ANSWER | EXPLANATION |
1 | (the/only) rich | – Đoạn 7, câu 03: “Indeed, the purple colour extracted from a snail was once so costly that in society at the time only the rich could afford it.” |
2 | commercial (possibilities) | – Đoạn 8, câu cuối: “But perhaps the most fascinating of all Perkin’s reactions to his find was his nearly instant recognition that the new dye had commercial possibilities.” |
3 | mauve (was/is) | – Đoạn 8, câu đầu: “Perkin originally named his dye Tyrian Purple, but it later became commonly known as mauve”. |
4 | (Robert) Pullar | – Đoạn 9, câu 02: “He asked advice of Scottish dye works owner Robert Pullar, who assured him that manufacturing the dye woud be…” |
Chúc các em có kết quả thi như ý!
IELTS Đa Minh