• Phòng đào tạo: (028) 3895 1619 - (028) 7305 1619
  • Hotline: (028) 3930 7658 - (028) 3930 7698
  • Email: ieltsdaminh.phongdaotao@gmail.com

CHIẾN LƯỢC ĐỌC DẠNG “MULTIPLE QUESTIONS OF PASSAGE HIỆU QUẢ

2018-05-15

LUYỆN THI IELTS READING ACADEMIC MODULE

CHIẾN LƯỢC LÀM BÀI DẠNG “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PASSAGE MAIN POINTS” HIỆU QUẢ

Xem thêm:

Cấu trúc các phần thi đọc hiểu IELTS ACADEMIC

Các loại câu hỏi và chủ đề trong bài thi đọc hiểu IELTS

Các chủ đề xuất hiện trong bài thi đọc hiểu IELTS

1/ Mô tả dạng bài thi dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PASSAGE MAIN POINTS”

- Dạng bài này thuộc “Nhóm câu hỏi tổng quan, cái nhìn khái quát (Overview/ mainpoint questions)”.

- Bài thi đọc hiểu IELTS học thuật dạng “Chọn lựa chọn trong câu trắc nghiệm mô tả ý chính của cả bài đọc” rất thường xuất hiện trong kỳ thi IELTS reading học thuật.

- Đề thi sẽ gồm một bài đoc chứa một số các đoạn văn và sau cùng có một câu hỏi trắc nghiệm với 03 hoặc 04 lựa chọn về nội dung chính của cả bài đọc gồm tất cả các đoạn văn này. Người đọc được yêu cầu chọn đáp án thích hợp nêu bật ý chính của cả bài đọc.

 

2/ Mục tiêu kiểm tra về kiến thức và kỹ năng

- Dạng bài này nhằm kiểm tra khả năng phát hiện ra ý chính của cả bài đọc, tập hợp các thông tin chi tiết trong đoạn và tóm tắt/khái quát được ý chính của các đoạn trong tổng thể cả bài đọc để có được ý chính cho cả bài.

 

3/ Chiến lược làm bài thi IELTS Reading Học thuật dạng “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PASSAGE MAIN POINTS” HIỆU QUẢ

- Đọc các phần tựa bài, tiêu đề, tiêu đề phụ của cả bài đọc và của các đoạn văn => xác định các key words để nắm được nội dung sơ bộ về các đoạn văn trong bài đọc và ý chính của cả bài đọc.

- Đọc đoạn văn đầu tiên xác định ý chính của cả đoạn và vì đoạn văn này thường là đoạn giới thiệu về nội dung mà cả bài đọc sẽ triển khai trong tất cả các đoạn sau, nó thường được dùng làm căn cứ đối chiếu cho các lựa chọn để rút ra đáp án đúng.

- Đọc đoạn văn cuối cùng xác định ý chính của cả đoạn và vì đoạn văn này thường là đoạn kết thúc, rút ra kết luận, đúc kết về nội dung mà cả bài đọc đã triển khai, nó thường được dùng làm căn cứ đối chiếu cho các lựa chọn để rút ra đáp án đúng cùng với đoạn đầu.

- So sánh và đối chiếu ý chính của các đoạn văn và cả bài đọc với từng lựa chọn để chọn đáp án thích hợp nhất.

- Viết ngay câu trả lời vào quyển đề thi.

 

4/ Các lưu ý đặc biệt cho dạng bài thi IELTS Academic Reading “MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS OF PASSAGE MAIN POINTS” 

- Dù đây là dạng bài thi đọc hiểu IELTS chỉ có độ khó trung bình nhưng các sai sót có thể xảy ra làm cho thí sinh chọn sai hoặc tiêu tốn quá nhiều thời gian như:

  • Chọn đáp án có từ giống hệt như từ vựng trong các đoạn văn hoặc bài đọc: thí sinh cần biết rằng các câu hỏi và nội dung đáp án trong bài đọc có mối quan hệ paraphrasing hơn là việc lặp lại cùng một từ vựng cụ thể, đặc biệt trong loại đề thi hỏi ý chính/ ý tổng quát này. Do đó việc chọn 01 đáp án là tiêu đề có từ giống hệt từ trong đoạn văn đang đọc sẽ có tỷ lệ sai rất cao.
  • Không nhận ra ý chính bao quát mà chọn đáp án có nội dung là một ý chi tiết trong đoạn.
  • Mất quá nhiều thời gian đọc kỹ từng từ và thông tin chi tiết trong cả bài đọc thay vì chỉ đọc lướt lấy ý chính của đoạn đầu và cuối.

 

5/ Luyện tập dạng bài đọc hiểu IELTS academic “Multiple-choice questions of passage main points” và đáp án.

 

SIMULATION QUESTION:

Attitudes to language

 

1/ It is not easy to be systematic and objective about language study. Popular linguistic debate regularly deteriorates into invective and polemic. Language belongs to everyone, so most people feel they have a right to hold an opinion about it. And when opinions differ, emotions can run high. Arguments can start as easily over minor points of usage as over major policies of linguistic education.

 

2/ Language, moreover, is a very public behaviour, so it is easy for different usages to be noted and criticised. No part of society or social behaviour is exempt: linguistic factors influence how we judge personality, intelligence, social status, educational standards, job aptitude, and many other areas of identity and social survival. As a result, it is easy to hurt, and to be hurt, when language use is unfeelingly attacked.

 

3/ In its most general sense, prescriptivism is the view that one variety of language has an inherently higher value than others, and that this ought to be imposed on the whole of the speech community. The view is propounded especially in relation to grammar and vocabulary, and frequently with reference to pronunciation. The variety which is favoured, in this account, is usually a version of the 'standard' written language, especially as encountered in literature, or in the formal spoken language which most closely reflects this style. Adherents to this variety are said to speak or write 'correctly'; deviations from it are said to be 'incorrect!

 

4/ All the main languages have been studied prescriptively, especially in the 18th century approach to the writing of grammars and dictionaries. The aims of these early grammarians were threefold: (a) they wanted to codify the principles of their languages, to show thát there was a system beneath the apparent chaos of usage, (b) they wanted a means of settling disputes over usage, and (c) they wanted to point out what they felt to be common errors, in order to 'improve' the language. The authoritarian nature of the approach is best characterised by its reliance on ‘rules' of grammar. Some usages are 'prescribed,' to be learnt and followed accurately; others are 'proscribed,' to be avoided. In this early period, there were no half-measures: usage was either right or wrong, and it was the task of the grammarian not simply to record alternatives, but to pronounce judgement upon them.

 

5/ These attitudes are still with US, and they motivate a widespread concern that linguistic standards should be maintained. Nevertheless, there is an alternative point of view that is concerned less with standards than with the facts of linguistic usage. This approach is summarised in the statement that it is the task of the grammarian to describe, not prescribe - to record the facts of linguistic diversity, and not to attempt the impossible tasks of evaluating language variation or halting language change. In the second half of the 18th century, we already find advocates of this view, such as Joseph Priestiey, whose Rudiments of English Grammar (1761) insists that 'the custom of speaking is the original and only just standard of any language! Linguistic issues, it is argued, cannot be solved by logic and legislation. And this view has become the tenet of the modern linguistic approach to grammatical analysis.

 

6/ In our own time, the opposition between 'descriptivists' and 'prescriptivists' has often become extreme, with both sides painting unreal pictures of the other. Descriptive grammarians have been presented as people who do not care about standards, because of the way they see all forms of usage as equally valid. Prescriptive grammarians have been presented as blind adherents to a historical tradition. The opposition has even been presented in quasi-political terms - of radical liberalism vs elitist conservatism.

 

Question 1

Choose the correct letter, A, B, C or D.

What is the writer’s purpose in the Reading Passage?

A    to argue in favour of a particular approach to writing dictionaries and grammar books

B    to present a historical account of differing views of language

C    to describe the differences between spoken and written language

D    to show how a certain view of language has been discredited

 

ANSWER KEY

 

Q.

ANSWER

EXPLANATION

1

B

- Giải thích Đáp án B:

+ Ngay phần tiêu đề của bài đọc đã đề cập “Attitudes to language” tương ứng với “view of language”.

+ Câu đầu đoạn 4: bàn về nghiên cứu ngôn ngữ ở thời điểm qua khứ “…especially in the 18th century…”

+ Câu đầu đoạn cuối: “In our own time, the opposition between 'descriptivists' and 'prescriptivists'…” bàn về sự khác biệt ngôn ngữ ở thời điểm hiện tại.

=> historical account of differing views of language.

* Đánh giá các lựa chọn còn lại:

- Lựa chọn A: không hề bàn về các nội dung này.

- Lựa chọn C: bài đọc không hề bàn về sự khác biệt giữa “spoken và written language”

- Lựa chọn D: không hề có sự khẳng định nào về việc “view of language has been discredited”

 

Chúc các em có kết quả thi như ý!

 
Đăng ký tư vấn

Tin tức hoạt động

Gọi điện
Nhắn tin
Chỉ đường